Kristiansund - Arendal

Her er noen bilder fra turen og linker til en blogg som ble skrevet på Havariaklubbens nettsider.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Færingen ble løftet ombord på dekket til MV Scan Fjell en natt tre dager før ferien startet.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Lørdag 11. juli møtte vi MV Scan Fjell igjen like ved Bud, mellom Molde og Kristiansund. Mens vi gikk nordover klargjorde vi båten.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mellom Hustadvika og Kristiansund ble båten låret og vi klatret ned losleideren og ombord på skjelvende bein.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
MV Scan Fjell fortsatte nordover og vi begynte turen sydover forbi Hustadvika som viste seg fra sin aller beste side.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Turen nedover Nord-Vestlandet bød på vestlandsvær og skiftende forhold for en seilbåt.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ålesund var siste stopp før Stadt. Færingen gikk akkurat under byens mange broer.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Turen forbi Runde og sydover ble rene "signingsferden". Havblikk og sol.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Stadt viste seg også fra den gode siden. Det ble imidlertid noe regn og motvind etter rundingen på vei mot Måløy.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi fikk tips om å følge Nordfjord østover og besøke handelsstedet Rugsund som bare lå et par timer unna Måløy.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Rugsund Handelssted er stadig under restaurering. Vi hadde en trivelig kveld med eierne av stedet og båtfolk som hadde funnet fram til den vakre plassen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Frokosten tok vi gjerne ombord. Skarp kaffe og to skiver brød gjorde underverker.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ved Svanøy syd for Florø hadde vi den første natten ombord. Det var trangt, men kalesjen holdt regnet ute.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I Krakhellsundet nord for Sognesjøen fant vi en vakker teltplass på et bryggeanlegg.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I vakre omgivelser ble det servert østers og kaldt øl.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Innforbi teltplassen åpnet det seg en liten fjord som var forbundt med havet via en smal kanal med en sluse.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det var mulig å forsere kanalen når tidevannet skiftet. En morsom opplevelse som krevde at en hadde en lang og smal båt!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På Follesø ved Bergen gikk Sivert i land og Jens kom ombord. Det krevde litt rydding og omkalfatring av bagasjen. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Syd for Sotra i Austervoll fant vi ei lun vik hvor vi sprettet et par bokser "trøndersodd" og i grunnen levde som grever!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Slektninger av en kollega på UiA tok i mot oss på Øklandsneset. På generøst vis fikk vi mat og husrom - og en tiltrengt dusj.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Færingen krysset Bømlafjorden med Mosterhavn i ryggen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Over Sletta ble det en del øsing. Det skyltes i liten grad været, men var resultat av at "stinkerne" kjørte grisete på vei til neste marina.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Men det hendte at herrer med vakre skip også møttes i rom sjø.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I Smeasundet ble det tydelig at vi måtte kategoriseres som "småbåt".
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Karmsundet bød på fin seilvind... og motstrøm. Det betød at vi måtte motorseile for å nå fram til Rennesøy før sola gikk ned.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mostrafjorden bød på en av de flotteste solnedgangene på turen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På Åmøy utenfor Stavanger fikk melding om 3-4 dager med kuling rundt Jæren. Da var valget å vente eller takke ja til transport til Flekkefjord. Vi takket ja til transporten!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Etter 30 år var jeg tilbake i Djupvik utenfor Flekkefjord. Her hadde tiden stått stille og færingen passet i grunnen fint inn blant de gamle naustene.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mellom Listeid og Sigersvold nord for Farsund fikk vi transport de to kilometerne over til Framvaren. Både transporten og Framvaren var en opplevelse.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I Framvaren fant vi bryggeplass til både båt og telt.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ellen Margrethe kom ombord i Søgne og var med på den siste delen av turen fram til Arendal. Teltplassen fant vi i den lune vika Sokken utenfor Lillesand.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det frisket på de siste dagene av turen. Det gav fin seiling som her på vei mot Torungen utenfor Arendal.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Turen ble avsluttet på Tromøya ved Arendal. Da ble det meldt storm og vi fant det beste å trekke båten på land. Totalt hadde vi da seilt en strekning på 430 nautiske mil og hatt en tur preget av flott opplevelser, trivelige mennesker og en vakker natur.
 
 
 
Havariaklubbens sider ble det blogget fra seilturen. Her er oppslagene: